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【成果物】『日本大衆文化史』を刊行しました!

『日本大衆文化史』を刊行しました!

国際日本文化研究センターが進める大衆文化研究プロジェクトの成果が、全5巻のシリーズとして株式会社KADOKAWAより刊行されます。その第1巻として『日本大衆文化史』が、2020年9月18日(金)に発売されました。

『日本大衆文化史』は、古代の神話から現代の「初音ミク」まで、大衆を無名の作者と位置付け、時代を超えて、創造・継承・更新される大衆文化の歴史を見通し、「その先」を見据えます。ジャンルを横断して通史でたどる、これまでに無い文化史の教科書です。

 

■収録内容(目次)

序 日本大衆文化史は可能なのか

【第1部 声と身体】

1章 物語と座の時代(8世紀~16世紀)

2章 声とパフォーマンスの時代(12世紀~16世紀)

コラム 「絵の本」の歴史――小絵から児童文学まで

コラム 太平記読み――テキスト、講釈、メディア

 

【第2部 メディア】

3章 木版印刷と「二次創作」の時代(17世紀~1890)

コラム オヅ・ヨシサダ青年のディレッタンティズム――江戸のオタク青年の脳内城下町

コラム 鬼魅の名は――妖怪名称と大衆文化

4章 「私』」とアマチュアの時代(1900~1920)

コラム パノラマの経験――仮構される戦場

コラム 画工と画家――広告の図案制作者たち

 

【第3部 メディアミックス】

5章 参加する「素人」たち 群衆と動員の時代:前期(1920~1950)

コラム スタジオは生きている――アニメーションにおける協働/集団制作

コラム 「蒲田行進曲」と裏方たちのドラマ――映画撮影所の歴史と伝統を受け継ぐ者たち

6章 遅れてきたテレビ 群衆と動員の時代:後期(1950~1980)

コラム 模型の近代史――メディアとしてのモノ

コラム レイヤーとしてのトーキーアニメーション

 

【エピローグ デバイス】

7章 プラットフォームとデバイスの時代(1980~現在)

コラム ボーカロイドとは何か――初音ミクという創作活動ムーブメント

 

■執筆者

大塚英志、伊藤慎吾、香川雅信、久留島元、木場貴俊、北浦寛之、佐野明子、山本忠宏、前川志織、近藤和都、松井広志、オウ・ケイカイ、アルバロ・エルナンデス

 

■書誌情報

書名:『日本大衆文化史』

編著者:日文研大衆文化研究プロジェクト

定価:本体2500円+税

発売日:2020年9月18日(電子書籍も同日発売)

ISBN:9784044005634

発行:株式会社KADOKAWA

 

■続刊予定

第2巻『疫病・自然災害・大衆文化(仮)』(20217月予定)

   (代表編者:小松和彦)

 

第3巻『身体と六感の大衆文化史(仮)』(20219月予定)

(代表編者:安井眞奈美、アルバロ・エルナンデス)

 

第4巻『〈キャラクター〉と〈世界〉の大衆文化史(仮)』(202111月予定)

 (代表編者:荒木浩、前川志織、木場貴俊)

 

第5巻『東アジアの中の日本大衆文化(仮)』(20221月予定)

(代表編者:劉建輝、石川肇)

 

リンク先

http://topics.nichibun.ac.jp/pc1/ja/sheet/2020/09/17/s001/

https://www.kadokawa.co.jp/product/321910000164/

 

History of popular culture Nihon taish published

The final results of the popular culture research project underway at the International Research Center for Japanese Studies (Nichibunken) will be published by Kadokawa as a five-volume series. The first volume, titled Nihon taishū bunka shi (A History of Popular Culture in Japan), came out on September 18, 2020.

Regarding the masses as nameless creators of literature and art from ancient myths to modern-day Vocaloid character Hatsune Miku, the Nihon taishū bunka shi provides an overview of the history of popular culture created, transmitted, and updated over the generations and takes a critical look at what lies ahead. It is the first cultural history textbook of its kind, chronicled in a cross-genre fashion.

 

■Contents

Introduction: How a History of Japanese Popular Culture Is Possible

 

【Part I: Orality and the Body】

Chapter 1: Monogatari and Za (Eighth to Sixteenth Centuries)

Chapter 2: Orality and Performance (twelfth to Sixteenth Centuries)

(Column) History of Pictorial Books: From “Small Picture Scrolls” (Koe) to Juvenile Literature

(Column) Reading the Taiheiki: Text, Commentaries, Media

 

【Part II: Media】

Chapter 3: Woodblock Printing and “Derivative Works” (Seventeenth Century to 1890)

(Column) Dilettantism of a Youth Named Ozu Yoshisada: The “Imaginary Castle Town” of an Otaku Boy of Edo

(Column) What Is Your Name?: Names of Yokai Monsters and Popular Culture

Chapter 4: The Emergence of the Individual and the Amateur (1900–1920)

(Column) Experiencing Panorama: The Fictionalized Battlefield

(Column) Designers and Artists: Creators of Advertisement

 

【Part III: Media Mix】

Chapter 5: “Amateur” Participants, the Age of the Masses and Mobilization: Early Period (1920–1950)

(Column) Animation Comes to Life in the Studio: Collaboration and Group Production

(Column) Kamata Kōshinkyoku (Fall Guy) and the Dramas Behind the Scenes: A History of Film Studios and the Transmitters of Traditions

Chapter 6: Late to Come to Television, the Age of the Masses and Mobilization: Late Period  (1950–1980)

(Column) A Modern History of Plastic Models: Matter as Medium

(Column) Talkie Animation as Layer

 

【Epilogue: Devices】

Chapter 7: Platforms and Devices (1980–the present)

(Column) What Is a Vocaloid?: Hatsune Miku, the Creative Activity Movement

 

■Authors

Alvaro Hernandez, Itō Shingo, Kagawa Masanobu, Kiba Takatoshi, Kitaura Hiroyuki, Kondō Kazuto, Kurushima Hajime, Maekawa Shiori, Matsui Hiroshi, Ōtsuka Eiji, Sano Akiko, Wang Qionghai, Yamamoto Tadahiro,

 

■Information

Title: Nihon taishū bunka shi (A History of Popular Culture in Japan)

Author/editor: Nichibunken Popular Culture Research Project

Price: 2,500 yen + tax

Date of publication: September 18, 2020 (print and e-book versions)

ISBN: 9784044005634

Publisher: Kadokawa Corporation

 

■Forthcoming

Volume 2

Ekibyō, shizen saigai, taishū bunka (Epidemics, Natural Disasters, and Popular Culture) (tentative title; scheduled for July 2021). Chief editor: Komatsu Kazuhiko

Volume 3

Karada to rokkan no taishū bunka shi (A History of the Popular Culture of the Body and the Six Senses) (tentative title; scheduled for September 2021). Chief editors: Yasui Manami and Alvaro Hernandez

Volume 4

“Kyarakutā” to “sekai” no taishū bunka shi (A History of the Popular Culture of “Characters” and “Worlds”) (tentative title; scheduled for November 2021). Chief editors: Araki Hiroshi, Maekawa Shiori, and Kiba Takatoshi

Volume 5

Higashi Ajia no naka no Nihon taishū bunka (Japanese Popular Culture in East Asia) (tentative title; scheduled for January 2022). Chief editors: Liu Jianhui and Ishikawa Hajime)

 

 

 

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