【おしらせ】【大衆文化研究プロジェクト】総括シンポジウム「日本大衆文化研究の最前線—新しい日本像の創出にむけて―」が開催されます!
【大衆文化研究プロジェクト】総括シンポジウム「日本大衆文化研究の最前線—新しい日本像の創出にむけて―」が開催されます!
※英語訳はページ下部をご覧ください。 =English follows Japanese.=
国際日本文化研究センターでは、2016年度より2021年度にかけて機関拠点型基幹研究プロジェクト「大衆文化の通時的・国際的研究による新しい日本像の創出(略称:大衆文化研究プロジェクト)」に取り組んでいます。当初は、古代・中世、近世、近代、現代の4班を編成しましたが、年次ごとに班を再編成し各班の横断・融合を図り、国内外の研究者と連携しながら、大衆文化の学際的・通時的な国際共同研究を推進してきました。その活動内容は、大衆文化の国際共同研究の実施のほか、大衆文化に関わる研究資源の収集とその発信や、大衆文化研究の成果発信と教育プログラムの開発、さらには、大衆文化研究を中心とした国際的な研究ネットワークの再構築を目指すものでもありました。とりわけ、大衆文化研究のための基本図書として利用されることも想定した「日文研大衆文化研究叢書」全5巻の刊行は、活動の集大成として位置づけられます。
6年間の活動を締めくくるこのシンポジウムは、若手研究者育成という目的から、中堅・若手の研究者がパネル企画を担い、「日本大衆文化研究の最前線―新しい日本像の創出にむけて―」と題して行い、4つのパネルを通して、これまでに取り組んだ大衆文化研究プロジェクト全体を検証・評価する機会としたいと思います。
なお、シンポジウムの最後は「国際日本研究」コンソーシアムのパネルとして、ヨーロッパとの対話から、「国際日本研究」の新たな展開と可能性について、考察を進めます。
■開催日時
2022年1月21日(金)、22日(土)、23日(日)
■場所
国際日本文化研究センター 第1共同研究室(傍聴はオンラインのみ)
■主催
国際日本文化研究センター・大衆文化研究プロジェクト
■共催
「国際日本研究」コンソーシアム
■参加方法
下記URLもしくはQRコードからお申し込み下さい。
対象者:研究者限定(大学院生含む)
https://ws.formzu.net/dist/S42611550/
■プログラム(※プログラムは変更される可能性がございます)
1月21日(金)
9:15-9:30 開会の挨拶:井上章一 国際日本文化研究センター所長
趣旨説明:劉建輝 国際日本文化研究センター教授
パネル①「漫画文化の比較・日本とメキシコ」 【使用言語:日本語・スペイン語】
9:30-9:45 司会(担当コーディネーター):エルナンデス・エルナンデス・アルバロ・ダビド(国際日本文化研究センタープロジェクト研究員)
『なぜメキシコ漫画「イストリエタ」か?』
9:45-10:00 パネラー:山本忠宏(神戸芸術工科大学助教)
『フォトモンタヘがもたらした「ハーフリアル」――馴致される身体・運動・写真』
10:00-10:15 パネラー:雜賀忠宏(開志専門職大学講師)
『ホラー・イストリエタの展開と貸本怪奇マンガ――ジャンル的想像力のローカルな馴致をめぐって』
10:15-10:30 パネラー:オオタ・オタニ・ゲン・レオナルド(メキシコ国立人類学歴史大学臨時講師 )
『大衆漫画から考察する日本とメキシコの40年代半ばの社会の変動の描写、アルベルト・カブレラ作画の『Almas de Niño』と井上一雄の『バット君』の比較』
10:30-10:50 メキシコ側コメンテーター:ドミンゲス・プリエト・オリビア(メキシコ国立工科大学IPN/CESJM 講師)
10:50-11:05 メキシコ側コメンテーター:キロス・カスティーヨ・ラウラ・イボネ(メキシコ国立人類学歴史学大学ENAH/メトロポリタナ自治大学UAM/CESJM 臨時講師)
11:05-11:20 メキシコ側コメンテーター:ルイス・モリナ・フェルナンド(メキシコ国立人類学歴史学大学ENAH/メキシコシティ自治大学UACM/CESJM 臨時講師)
11:25-12:30 ディスカッサント:ソト・ディアス・ルベン・エドアルド(メキシコイストリエタ博物館 館長)
ディスカッサント:浅野龍哉(北京鮮漫文化創意有限公司 漫画家)
ディスカッサント:フェレル・エベラルド(Kamite出版/Comikaze コミック研究家)
パネル②「時代劇映画の文化的芸術的価値の再発見 -衣裳と殺陣」 【使用言語:日本語】
13:30-13:40 司会(担当コーディネーター):石川肇(国際日本文化研究センタープロジェクト研究員)
13:40-14:40 パネラー:山口記弘(東映株式会社経営戦略部フェロー、京福電気鉄道株式会社取締役)
『太秦は日本のハリウッド』
14:50-15:50 パネラー:太田梨紗子(神戸大学大学院(院生))
『時代劇衣裳における甲斐荘楠音の役割』
16:00-17:00 パネラー:石川肇(国際日本文化研究センタープロジェクト研究員)
『時代劇研究の新分野-東映京都撮影所における「有形無形文化資料」について』
1月22日(土)
パネル③「大衆文化研究の資料学」 【使用言語:日本語】
司会(担当コーディネーター):前川志織(京都芸術大学専任講師)
10:00- 第一部
パネラー:木場貴俊(京都先端科学大学講師)
パネラー:石上阿希(国際日本文化研究センター特任助教)
パネラー:劉建輝(国際日本文化研究センター教授)
パネラー:高畠麻子(高畠華宵大正ロマン館主任学芸員)、佐藤守弘(同志社大学教授)
11:15- 第二部
パネラー:近藤和都(大東文化大学専任講師)
パネラー:石川肇(国際日本文化研究センタープロジェクト研究員)
パネラー:エルナンデス・エルナンデス・アルバロ・ダビド(国際日本文化研究センタープロジェクト研究員)
12:00- コメントと討議 コメンテーター:関野樹(国際日本文化研究センター教授)
12:30 終了
パネル④『大衆文化研究叢書』書評パネル 【使用言語:日本語】
司会(担当コーディネーター):木場貴俊(京都先端科学大学講師)
13:30-14:15 第2巻書評者:秦剛(北京外国語大学北京日本学研究センター教授)
第2巻書評者:室井康成(独立系民俗学研究者)
第2巻討議参加:小松和彦(国際日本文化研究センター名誉教授)
14:15-15:00 第3巻書評者:松村薫子(大阪大学日本語日本文化教育センター准教授)
第3巻書評者:石田美紀(新潟大学教授)
第3巻討議参加:安井眞奈美(国際日本文化研究センター教授)
15:05-15:50 第4巻書評者:ビヨーン=オーレ・カム(京都大学文学研究科講師)
第4巻書評者:伊藤慎吾(國學院大學栃木短期大学准教授)
第4巻討議参加:荒木浩(国際日本文化研究センター教授)
15:50-16:20 第5巻書評者:王中忱(中国清華大学人文学院教授)
第5巻書評者:徐園(中国人民大学外国語学院准教授)
第5巻討議参加:劉建輝(国際日本文化研究センター教授)
16:30-17:15 第1巻書評者:マティアス・ハイエク(高等研究実習院(École Pratique des Hautes Études – PSL)教授)
第1巻書評者:竹宮惠子(日本マンガ学会会長、京都精華大学名誉教授)
第1巻討議参加:前川志織(京都芸術大学専任講師)
(※フランスとの時差の関係で、1巻の書評は最後となります)
1月23日(日)
パネル⑤「国際日本研究」コンソーシアム:
「国際日本研究」の新展開―ヨーロッパとの対話から 【使用言語:日本語・英語】
16:45-17:00 司会:荒木浩(国際日本文化研究センター教授)
17:00-18:00 『「国際日本研究」が求める研究視界とハンドブックとは何か』
基調講演者:佐藤=ロスベアグ・ナナ
(ロンドン大学アジア・アフリカ研究学院 [SOAS] 言語文化学部長・准教授)
ディスカッサント:安井眞奈美(国際日本文化研究センター教授)
ディスカッサント:アンナ・アンドレーワ(ゲント大学研究教授)
18:10-19:00 『In-between: Experiences and Challenges of Organizing the International Conference of the European Association for Japanese Studies (EAJS) at Ghent University in Times of Crisis and Transition』
発表者:アンドレアス・ニーハウス(ゲント大学教授)
ディスカッサント:楠綾子(国際日本文化研究センター准教授)
ディスカッサント:アンナ・アンドレーワ(ゲント大学研究教授)
19:10-19:50 『編み合うテクスト遺産 テクストの学際的な再考を試みて』
発表者:エドアルド・ジェルリーニ(ヴェネツィア・カフォスカリ大学 非常勤教授)
ディスカッサント:荒木浩(国際日本文化研究センター教授)
20:00-20:45 ラウンドテーブル・ディスカッサント:タイモン・スクリーチ(国際日本文化研究センター教授)
20:45-21:00 閉会の挨拶:瀧井一博(国際日本文化研究センター副所長)
■ANNOUNCEMENT
Japanese Popular Culture Research Project
Announcing a General Symposium, “On the Front Lines of Japanese Popular Culture Research: Toward the Pursuit of New Images of Japan.”
■Details
From FY2016 through FY2021, the International Research Center for Japanese Studies has been engaged with an NIHU Transdisciplinary Project (Institute-based Project) titled “Historical and International Research into Popular Culture to Pursue New Images of Japan” (“Japanese Popular Culture Research Project”). At the outset, this Project was divided up into four teams doing research respectively on the ancient and medieval, early modern, modern, and contemporary periods. The teams were reorganized each year with the goal of crosscutting and blending among them. They collaborated with researchers in Japan and around the world in the effort to promote interdisciplinary and diachronic international team research on popular culture. The Project’s activities have aimed to carry out international collaborative research on popular culture; collect and disseminate research resources on popular culture; transmit the results on popular culture research and develop educational programs; and furthermore rebuild international research networks that are focused on popular culture research. Above all, the publication of the Nichibunken Popular Culture Research Series (Five-Volume)—which was also projected to be used as basic texts for popular culture research—was positioned to stand as a compilation of all the Project’s work.
This Symposium brings those six years of work to a close. With the goal of nurturing junior researchers, the panel programming has been left largely in the hands of junior and midcareer researchers. Under the title of “On the Front Lines of Japanese Popular Culture Research: Toward the Pursuit of New Images of Japan,” we hope that—through its four core panels—this Symposium will serve as an opportunity to scrutinize and evaluate all the work undertaken to date by the Japanese Popular Culture Research Project.
Furthermore, the Symposium concludes with a panel overseen by the Consortium for Global Japanese Studies that will weigh new developments and possibilities in global Japanese studies based on a dialogue with Europe.
■Dates
January 21 (Fri.), 22 (Sat.)23 (Sun.), 2022
■Venue
Conference Room 1, International Research Center for Japanese Studies (non-presenters to participate online only)
■Sponsor
International Research Center for Japanese Studies’ Japanese Popular Culture Research Project
■Co-Sponsor
Consortium for Global Japanese Studies
■How to Participate
Those who wish to apply to participate in this event online should either click on the URL below or scan the QR code.
Eligible Participants: Open to researchers only (including graduate students)
https://ws.formzu.net/dist/S42611550/
■Program (program details may be subject to change)
January 21 (Friday)
9:15 a.m.-9:30
Opening Remarks: INOUE Shōichi (Director-General, International Research Center for Japanese Studies)
Introduction: LIU Jianhui (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
Panel 1: “Comparing Manga Cultures: Japan and Mexico”
Languages Used: Japanese, Spanish
9:30-9:45 Panel Chair and Coordinator: Álvaro David HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ (Project Research Fellow, International Research Center for Japanese Studies)
“Why to Focus on Mexican Comics ‘Historieta’?”
9:45-10:00 Panelist: YAMAMOTO Tadahiro (Assistant Professor, Kobe Design University)
“The ‘Half-Reality’ Generated by Photomontage: Domesticating Bodies, Movements, and Photos”
10:00-10:15 Panelist: SAIKA Tadahiro (Lecturer, Kaishi Professional University)
“The Cultural Borrowing of Horror Historieta and Horror Manga: On the Local Domestication of Genre
Imaginaition”
10:15-10:30 Panelist: Gen Leonardo OTA OTANI (Lecturer (part-time), National School of Anthropology and History)
“Depictions of Social Changes in the Mid-1940s in Japan and Mexico Examined Through Popular Manga: A Comparison of Alberto Cabrera’s Almas de Niño and Inoue Kazuo’s Bat Kid ”
10:30-10:45 Commentator from Mexico: Olivia DOMÍNGUEZ PRIETO (Lecturer, National Polytechnic Institute of Mexico / CESJM)
10:50-11:05 Commentator from Mexico: Laura Ivonne QUIROZ CASTILLO (Lecturer (part-time), National School of Anthropology and History / Metropolitan Autonomous University / CESJM)
11:05-11:20 Commentator from Mexico: Fernando RUIZ MOLINA (Lecturer (part-time), National School of Anthropology and History / Autonomous University of Mexico City / CESJM)
11:25-12:30 Discussant: Rubén Eduardo SOTO DÍAZ (Cartoonist, Director, Joaquín Cervantes Bassoco Caricature and Historieta Museum )
Discussant: ASANO Tatsuya (Manga Artist, Xianman Culture)
Discussant: Everardo FERRER (Comic Researcher, Kamite Editorial / Comikaze)
Panel 2: “Rediscovering the Cultural and Artistic Value of Period Dramas: Wardrobe and Fight Choreography”
Language Used: Japanese
1:30 p.m.-1:40 Panel Chair and Coordinator: ISHIKAWA Hajime (Project Research Fellow, International Research Center for Japanese Studies)
1:40-2:40 Panelist: YAMAGUCHI Norihiro (FELLOW, STRATEGIC PLANNING & BUSINESS DEVELOPMENT DEPT., TOEI CO.LTD)
“Uzumasa as Japan’s Hollywood”
2:50-3:50 Panelist: ŌTA Risako (Doctoral Student, Faculty of Letters, Kobe University)
“The role of Kainoshō Tadaoto On Period-Drama Wardrobe”
4:00-4-50 Panelist: ISHIKAWA Hajime (Project Research Fellow, International Research Center for Japanese Studies)
“The New Field of Period-Drama Studies: On the Tangible and Intangible Cultural Resources at Tōei Studios Kyoto”
January 22 (Saturday)
Panel 3: “Material Studiesin Popular Culture Research”
Language Used: Japanese
10:00 a.m.– Section1
Panel Chair and Coordinator: MAEKAWA Shiori (Full-time Lecturer, Kyoto University of Arts)
Panelist: KIBA Takatoshi (Lecturer, Faculty of Humanities, Kyoto University of Advanced Science)
Panelist: ISHIGAMI Aki (Specially Appointed Assistant Professor, International Research Center for Japanese Studies)
Panelist: LIU Jianhui (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
Panelist: TAKABATAKE Asako (Cheif Curator, The Kasho Museum),
SATO Morihiro(Faculty of Letters Department of Aesthetics and Art Theory, Doshisha University)
11:15a.m.– Section2
Panelist: KONDŌ Kazuto (Full-time Lecturer, Daito Bunka University)
Panelist: ISHIKAWA Hajime (Project Research Fellow, International Research Center for Japanese Studies)
Panelist: Álvaro David HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ (Project Research Fellow, International Research Center for Japanese Studies)
12:00 p.m.–12:30 Commentator: SEKINO Tatsuki (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
Panel 4: Reviews of Nichibunken Popular Culture Research Series
Language Used: Japanese
Panel Chair and Coordinator: KIBA Takatoshi (Lecturer, Faculty of Humanities, Kyoto University of Advanced Science)
1:30 p.m.-2:15 2nd volume Book Reviewer: QIN Gang (Professor, Beijing Foreign Studies University)
2nd volume Book Reviewer: MUROI Kōsei (independent folklorist)
2nd volume Discussion Participant: KOMATSU Kazuhiko (Emeritus Professor, International Research Center for Japanese Studies)
2:15-3:00 3rd volume Book Reviewer: MATSUMURA Kaoruko (Associate Professor, Center for Japanese Language and Culture, Osaka University)
3rd volume Book Reviewer: ISHIDA Minori (Professor, Niigata University)
3rd volume Discussion Participant: YASUI Manami (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
3:05-3:50 4th volume Book Reviewer: Björn-Ole KAMM (Junior Associate Professor, Transcultural Studies, Graduate School of Letters, Kyoto University)
4th volume Book Reviewer: ITŌ Shingo (Associate Professor, Kokugakuin Tochigi Junior College)
4th volume Discussion Participant: ARAKI Hiroshi (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
3:50-4:20 5th volume Book Reviewer: WANG Zhongchen (Professor, Tsinghua University)
5th volume Book Reviewer: XU Yuan (Associate Professor, Renmin University of China)
5th volume Discussion Participant: LIU Jianhui (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
4:30-5:15 1st volume Book Reviewer: Matthias HAYEK (Professor, École Pratique des Hautes Études – PSL)
1st volume Book Reviewer: TAKEMIYA Keiko (President, Japan Society for Studies in Cartoons and Comics)
1st volume Discussion Participant: MAEKAWA Shiori (Full-time Lecturer, Kyoto University of Arts)
(*Owing to the time difference with France, the review of the 1st volume will take place last.)
January 23 (Sunday)
4:45 p.m.–8:45 p.m.
Panel 5: Consortium for Global Japanese Studies, “New Developments in Global Japanese Studies: In Dialogue with Europe”
Languages Used: Japanese, English
4:45 p.m.–5:00 Panel Chair: ARAKI Hiroshi (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
5:00p.m.-6:00 About the Scope of Global Japanese Studies and a Planned Handbook
Keynote Speaker: Nana SATO-ROSSBERG (Head/Reader, School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London)
Discussant: YASUI Manami (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
Discussant: Anna ANDREEVA (Research Professor, Ghent University)
6:10.-7:00 In-between: Experiences and Challenges of Organizing the International Conference of the European Association for Japanese Studies (EAJS) at Ghent University in Times of Crisis and Transition
Presenter: Andreas NIEHAUS (Professor, Ghent University)
Discussant: KUSUNOKI Ayako (Associate Professor, International Research Center for Japanese Studies)
Discussant: Anna ANDREEVA (Research Professor, Ghent University)
7:10-7:50 Weaving Textual Heritage – A tentative rethinking of “text” from an interdisciplinary perspective
Presenter: Edoardo GERLINI (Adjunct Professor, Ca’ Foscari University of Venice)
Discussant: ARAKI Hiroshi (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
8:00-8:45 Roundtable Discussants: Timon SCREECH (Professor, International Research Center for Japanese Studies)
8:45-9:00 Closing Remarks: TAKII Kazuhiro (Deputy Director-General, International Research Center for Japanese Studies)